Ontprikkelen na een schooldag

september 24, 2018

 

In mijn vorige blog vertelde ik dat een nieuw schooljaar heel wat prikkels met zich meebrengt. Prikkel- of hooggevoelige kinderen kunnen daar op een bepaald moment de gevolgen van gaan merken. En dat heeft weer effect op het hele gezin. Er is veel strijd, er zijn woede-uitbarstingen, verdriet of steeds een grote mond.

In dit blog geef ik je tips om rust te creëeren in de schoolweken waarbij jouw kind genoeg heeft aan alle prikkels die op een schooldag al op hem afkomen

1.Rust

Met de overvolle agenda’s van tegenwoordig is het niet altijd makkelijk om rustmomenten in te bouwen. Toch is dat naar mijn idee het belangrijkste in het tegemoet komen aan de behoefte van jouw overprikkelde kind. Laat je kind thuis even tot rust komen. Samen even wat drinken en eten zonder dat er allerlei vragen worden gesteld is ook fijn. Of leg wat kleurplaten op tafel met mooie potloden (met punt!) en ga samen wat kleuren. Mandala’s zijn perfect om tot rust te komen. Wat er op die schooldag allemaal is gebeurd komt dan vanzelf wel.

Het is soms verleidelijk om je kind direct na school op de tablet of playstation te laten. Maar gamen geeft enorm veel prikkels. Ook al lijkt het alsof je kind rustig aan het spelen is, zijn hoofd draait op volle toeren.

Het gaat erom dat je na een schooldag niet direct naar de volgende prikkelvolle activiteit gaat maar je kind eerst helpt om wat tot rust te komen. Dat zal hij zelf nog niet altijd zo’n goed plan vinden. Zeker temperamentvolle kinderen zoeken juist graag prikkels op. Zij voelen zelf hun grens nog niet goed aan. Zij hebben jou als ouder des te meer nodig om die grens aan te geven

2. Nee zeggen

Na schooltijd een speelafspraak hebben kan hartstikke leuk zijn. Maar niet altijd het beste voor het al bijna overstromende emmertje van je kind. Durf ook als ouder nee te zeggen. Ik zie om mijn heen zoveel moeders die zelf moeite hebben met het aangeven van hun grenzen. Er zijn ook zoveel leuke dingen te doen. En dan worden we ook nog eens voor van alles benaderd. Activiteiten op school, kantinedienst in de sportclub, een etentje met vrijwilligers, een barbecue’tje hier en een feestje daar. Veel moeders voelen precies wanneer het eigenlijk teveel wordt. Ze worden moe, prikkelbaar, kortaf en lamlendig. En toch durven ze nog niet goed nee te zeggen. Als je graag wilt dat je kind leert zijn grenzen aan te voelen en nee leert te zeggen zul je dat zelf ook moeten gaan doen.

“Nee zeggen tegen iemand betekent ja zeggen tegen jezelf.”

3. Schakelen

Een overprikkeld kind kan extra veel moeite hebben met het schakelen van de ene naar de andere activiteit. Als je na schooltijd echt nog even om een boodschap moet, kun je dat ook direct na het ophalen van je kind doen. Dat scheelt een schakelmoment van school naar thuis, van thuis naar de winkel en weer naar huis. Wat dan wel belangrijk is om iets van eten en drinken mee te nemen voor onderweg. Prikkelgevoelige kinderen hebben enorm veel behoefte aan structuur en voorspelbaarheid. Dus dat koekje en bekertje drinken na schooltijd houden we er gewoon in.

4. Voorspelbaarheid

Ik noemde het net al. Voorspelbaar zijn. Wij gebruiken thuis al jaren een familieplanner. Iedere zondagavond na het eten vullen we hem samen in. Wat staat er deze week op de planning? Welke afspraken hebben we? Sporten? Muziekles? Wanneer wordt er op school gegeten? En op welke dag is er tijd voor speelafspraken? Laat je kind meedenken in wat er kan en goed voor hem of haar is. Zeker gevoelige kinderen met een sterke wil hebben er behoefte aan om mee te kunnen beslissen. Als je afspraken van te voren samen maakt, kost het je kind op het moment zelf vaak wat minder moeite om zich daaraan te houden.

 

Het opvoeden van prikkelgevoelige kinderen is een uitdaging op zich. Zeker als je zelf ook veel prikkels voelt en opneemt. Maar door samen wat dingen aan te passen, kun je jouw kind helpen om daarmee om te gaan. En kun je steeds meer de kwaliteiten gaan zien die jouw kind met zijn gevoelige aard en soms ijzersterke wil heeft!

Ik wens je veel succes bij het rust brengen bij jouw zoon of dochter! Ik hoop dat deze tips je daarbij kunnen helpen. Wil je graag meer specifieke hulp? In mijn praktijk voor kinder – en opvoedcoaching Prikkelkids begeleid ik kinderen én hun ouders bij het omgaan met prikkelgevoeligheid. Ik ontmoet je graag! Kijk eens op mijn website www.prikkelkids.nl of stuur me een mailtje : chantal@prikkelkids.nl

Chantal

Leave a reply
De derde week

Leave Your Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *